Normal_afbeelding_2025-05-26_140009338

Hoogbegaafdheid blijft nog te vaak een blinde vlek in het onderwijs. Juist nu, in een tijd waarin lerarentekorten en prestatiedruk op scholen toenemen, pleit trainer Esther de Boer voor gerichte aandacht voor deze groep leerlingen. “Een hoogbegaafdencoach is geen luxe, maar een noodzaak,” stelt ze.

In haar trainingen voor KPC Groep ( basis– en verdiepingscursus) leert Esther de Boer onderwijsprofessionals hoe ze hoogbegaafde leerlingen kunnen herkennen, begeleiden én een plek kunnen geven in de school. “Een hoogbegaafdencoach heeft oog voor leerlingen bij wie het niet goed gaat, maar ook voor degenen die moeiteloos meedraaien. Juist dat maakt het verschil. Alleen al gezien worden, doet ontzettend veel voor deze groep leerlingen.”

Misverstanden genoeg

Volgens Esther bestaan er hardnekkige misvattingen over hoogbegaafdheid. “Mensen denken vaak: die komt er wel, die is slim genoeg. Maar dat is een misvatting. Hoogbegaafde leerlingen lopen óók vast. Ze maken fouten, ze zijn lang niet altijd goed in plannen en organiseren, en extra werk is lang niet altijd passend werk.” Een ander hardnekkig beeld: dat hoogbegaafden sociaal-emotioneel per definitie achterlopen. “Net zoals bij alle andere kinderen  kán dat, maar het is zeker niet de norm. We moeten af van die stereotiepe beelden.”

Praktijkgericht én persoonlijk

De opleiding tot hb-coach die Esther verzorgt, is bewust praktijkgericht. “Deelnemers gaan direct aan de slag in hun eigen school. Ze voeren gesprekken met leerlingen, oefenen coachingsvaardigheden, analyseren casussen. Ook spreken ze met hun leidinggevende over hun positie en taken als coach.”

Juist die combinatie van persoonlijke ontwikkeling en praktische handvatten maakt het verschil, zo blijkt uit de evaluaties van deelnemers.  Esther:  “Ze durven zich tijdens de cursus kwetsbaar op te stellen. Dat is ontzettend waardevol. Zo ontstaat een veilige leeromgeving, waarin ook de deelnemers elkaar veel te bieden hebben.”

Waardering uit de praktijk

De feedback die De Boer krijgt, spreekt boekdelen. “Wat mensen vaak teruggeven, is dat ze het zo waarderen dat er écht wordt geluisterd. Dat ik aanvoel wat ze nodig hebben, en daarop inspeel. Een deelnemer zei eens: ‘Jij past het programma aan als het moet, en dat voelt alsof we echt serieus genomen worden.’”

Ook de veilige sfeer die ze weet te creëren, blijft hangen. “In evaluaties lees ik vaak: ‘Ik voelde me gehoord en gesteund.’ Dat is voor mij het grootste compliment.”

Deelnemers komen uit verschillende hoeken van het onderwijs: intern begeleiders, ondersteuningscoördinatoren, leerkrachten, maar ook onderwijsassistenten, mediatheekmedewerker of afdelingsleiders. “Zolang je belangstelling hebt voor hoogbegaafdheid en een rol gaat spelen in de begeleiding van deze leerlingen, kun je meedoen.”

Zichtbaarheid creëren

Een belangrijk onderdeel van de cursus is het zichtbaar maken van de rol van de hb-coach in de school. “Door gesprekken te voeren met leerlingen én met de schoolleiding ontstaat er duidelijkheid. Wie ben jij, wat doe jij, hoeveel tijd heb je om je rol in te vullen? Ook presentaties aan het team zijn waardevol. Daarmee breng je kennis over én maak je je rol duidelijk.”

Esther ziet in haar trainingen dat deelnemers gaandeweg steviger in hun rol gaan staan. “Ze krijgen grip, weten beter hoe ze kunnen handelen en zijn niet bang om hun rol te pakken. Ze zien wat er nodig is én wat zij daarin kunnen betekenen.”

Geen cursus in een keurslijf

Wat deze cursus volgens Esther anders maakt dan andere scholingen over hoogbegaafdheid? “De combinatie van theorie, praktijk en persoonlijke aandacht. We werken in kleine groepen. Ik luister goed naar wat deelnemers nodig hebben en pas het programma daarop aan.”

Urgentie

Waarom het nú tijd is om te investeren in een hoogbegaafdencoach? “Omdat je met kleine, gerichte stappen een groot verschil kunt maken voor kansrijke groep leerlingen. En omdat het onderwijs juist nu mensen nodig heeft die kijken, luisteren en verbinden. Hoogbegaafdheid vraagt om vakmanschap. En om mensen die durven kijken voorbij de cijfers.”

Op 2 oktober start de basiscursus

Op 25 september start de verdiepingscursus